پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی دَهکویه
درباره وبلاگ


دهکویه مهد فرهنگ و هنر لارستان
آخرین مطالب

 

 

‏پاسخ رییس محترم شورای اسلامی دهکویه :

 پاسخ جناب آقای رنجبری رییس شورای اسلامی دهکویه به مقاله سلسله بی تدبیری ها در تخریب آثار تاریخی دهکویه ادامه دارد :

جناب معزی برای آٹار تاریخی تعریف خاص وجود دارد ومی بایست آیتم هایی حائز باشد تا در ردیف آٹار باستانی قرار گیرد ومو د تایید سازمان میراٹ فرهنگی باشد . خانه مو رد نظر شما یک خانه خشت وگلی مانند بیش از ۷۰% خانه های دهکویه است که پس از زلزله سال ۱۳۴۰ساخته شده و این قسمت هیچ مزیتی بر دیگر منازل قدیمی دهکویه ندارد.وانگهی این قسمت از خانه در بارندگی یک ماه قبل هم از پی و همم ازسقف خراب شده که بسیار خطر ناک بوده ومورد اعترض اهالی محل وهمین مخروبه باعٹ آب گرفتگی منزل مجاور شده .آن قسمت از خانه مورد ادعای شما که قابل حفظ ونگهداری است چند ماه قبل توسط دهیاری دهکویه مرمت گردیده وبرای بقای آن سفارش ساخت درب ورودی نیز نموده ودر پی تهیه درب چوبی قدیمی نیز می باشد.بهتر بود قبل از طرح در فضای مجازی به مسئولین مراجعه وتوضیح می خواستید

امید علی معزی : متاسفانه امروز وقتی از کنار خانه تاریخی باستان گذشتم با صحنه ای دردناک مواجه شده و با کمال تاسف دیدم بخشی از بنا های شرقی این خانه تاریخی کاملا تخریب و خاک آن نیز بار شده بود .

این اولین بار نیست که چنین اتفاق ناگواری در تخریب آثار تاریخی دهکویه می گذرد . اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم خواهیم دید در 20 سال اخیر چهار اثر تاریخی دهکویه کاملا تخریب شد که هیچ آثاری از آن باقی نماند . اولین آن  حمامی قدیمی بود که در پشت دبیرستان شهید صفری قرار داشت و آثار زیادی از آن باقی بود که کنار و چاه آن هنوز باقی است . دومین اثر نابود شده کاروانسرای شاه عباسی بود که قدمتی چهارصد ساله داشت که متاسفانه توسط اداره اوقاف شهرستان به ثمن بخس فروخته شد و خریدار نیز کاملا آن را تخریب نموده و خاک آن را نیز بار نمود به گونه ای که اکنون هیچ اثری از آن باقی نمانده است . سومین اثر تاریخی تخریب شده حمام قدیمی حاج غلامرضا بود که متاسفانه با بی فکری کامل تخریب شد و برروی آن آشپزخانه ساخته شد با وجود این که زمینی به متراژ بیش از 1000 متر در جلو حمام وجود داشت که سازندگان آشپزخانه اگر نیت خیر داشتند می توانستند زمین مورد نظر را از صاحبان آن بخرند و آشپزخانه را در آن بنا نمایند . چهارمین اثر تخریب شده چهار طاقی کوچکی بود که در مقابل امام زاده شاه اسماعیل قرار داشت که توسط هیئت امنای و یکی از اعضای شورای وقت تخریب شد. این بنا تنها بنایی بود که در برابر زلزله بیش از 6 ریشتری سال 40 دهکویه مقاومت نموده و تخریب نشده بود . و آخرین مورد آن هم شاهد تخریب تدریجی خانه تاریخی باستان طی دو مرحله بوده ایم .

در مورد اخیر باید گفت ، مرحوم حاج غلامرضا باستان قبل از مرگ خود وصیت نموده و خانه خود را برای ساخت بنایی عام المنفعه واگذار نمودند به شرطی که فروخته نشود و اگر قرار است بنایی احداث شود در همان محل باشد . به دلیل معماری خاص این بنا که در دهکویه نظیر آن وجود ندارد با صحبت هایی که با وراث مرحوم باستان انجام شد جهت حفظ این بنای زیبا آن ها به صورت مکتوب موافقت نمودند این بنا به همان صورت موجود به عنوان یک خانه تاریخی حفظ و بازسازی گردد.اما متاسفانه هم اکنون به جای بازسازی شاهد تخریب تدریچی آن هستیم .

در اولین مرحله تخریب این بنا در سال گذشته بر اثر بارندگی بخشی از دیوار غربی این خانه فروریخت دهیاری محترم به جای بازسازی این دیوار آن را همراه با خانه های ضلع جنوب غربی تخریب نموده و به جای آن دیواری با بلوک سیمانی احداث نمود یکی از کارهایی که برای حفظ خانه های تاریخی صورت می گیرد عدم دست کاری در بنای اولیه و بازسازی بخش های تخریب شده با مصالح اولیه به کار رفته در آن است . اما متاسفانه در ساخت دیواره غربی از بلوک سیمانی استفاده شد .

دومین مرحله تخریب این بنا در چند روز اخیر اتفاق افتاد و دو اتاق از بخش شرقی بنا که شامل آشپزخانه یا به قول خودمان مطبخ و محل پختن نان بود تخریب گردید . در بازدیدی که قبلا از این بخش داشتم یکی از این اتاق ها بخش کمی از سقف آن فرو ریخته بود که به جای تخریب کل بنا با هزینه ای کمتر از تخریب و خاک برداری بنا به راحتی با دو تیر چوبی یا همان فرس می شد آن را بازسازی نبود .

حال اگر قرار باشد این بنا به عنوان اثر تاریخی مورد بازدید قرار گیرد ، آیا بازدید کنندگان نخواهند پرسید آشپزخانه این بنا کجا بوده ؟ بانوی خانه نان روزانه اهل خانه را در کجا می پخته است ؟ این خانه یک خانه اعیانی نبوده بلکه متعلق به یکی از اهالی ساده دهکویه بود . در گذشته نه چندان دور اهالی دهکویه  در منزل خود حیوانات اهلی از قبیل مرغ و خروس ، بز و گوسفند و حتی الاغ نگهداری می کرده اند . آیا بازدید کنندگانی که از  بنا دیدن می کنند نخواهند پرسید محل نگهداری حیوانات اهلی خانه و محل نگهداری علوفه دام ها کجا بوده ؟

مردم دهکویه منتظر پاسخ مستدل مسوولین محترم هستند تا بدانند با چه توجیهی این خانه تاریخی در حال تخریب است ؟

امید علی معزی

 

پیوندهای روزانه
پيوندها
  • ابزار وبلاگ
  • خرید ساعت
  • فروشگاه اینترنتی

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ,وبسایت خبری شورای اسلامی دَهکویه و آدرس showra-dahkooye.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 94
بازدید دیروز : 138
بازدید هفته : 239
بازدید ماه : 232
بازدید کل : 18154
تعداد مطالب : 900
تعداد نظرات : 88
تعداد آنلاین : 1

Alternative content